Aktualności

WEGE DZIECIAK

Korzyści wynikające ze stosowania prawidłowego żywienia kumulują się w ciągu całego życia i stanową kluczową rolę w profilaktyce rozwoju wielu chorób w późniejszym okresie życia dziecka. Bardzo często sposób żywienia determinowany jest rodzajem stosowanej diety.

Według raportu Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego (American Dietetic Association, ADA) i Dietetyków z Kanady (2009), dobrze zbilansowana dieta wegańska może być stosowana w wieku rozwojowym. Jednakże bardzo ważny jest odpowiedni dobór produktów spożywczych oraz zwrócenie uwagi na składniki często niedoborowe w codziennej diecie.

Źródłem żelaza w diecie są przede wszystkim rośliny strączkowe, produkty zbożowe, warzywa, owoce, glony. Jednakże jest to głównie żelazo niehemowe, które jest wrażliwe zarówno na inhibitory jak i stymulatory wchłaniania i wykazuje mniejsze przyswajanie niż żelazo hemowe z mięsa. Dlatego dzieciom na diecie wegetariańskiej należy zwiększyć ilość żelaza o 1,8 razy zalecanego spożycia, a jego źródła spożywać zawsze w połączeniu z produktami bogatymi w witaminę C. Suplementowanie żelaza może być wymagane w okresie szybkiego wzrostu.

Źródło cynku w diecie wegańskiej stanowią produkty zbożowe, orzechy oraz rośliny strączkowe, w tym soja i jej przetwory. Biodostepność cynku w dietach wegetariańskich jest niższa, głównie z powodu wyższej zawartości kwasu fitynowego. W tym celu należy ograniczać picie herbaty, kakao, używanie ostrych przypraw, stosować moczenie i kiełkowanie fasoli, zbóż i nasion oraz spożywać fermentowane produkty sojowe typu miso, tempeh.

W diecie wegańskiej należy zwrócić uwagę na zwiększenie spożycia takich produktów jak siemię lniane, olej lniany, orzechy włoskie, zielone warzywa liściaste, soja i jej przetwory, olej sojowy i olej rzepakowy. Zalecenia mówią, iż w przypadku nie spożywających ryb dzieci do 3. roku życia po zakończeniu karmienia piersią zaleca się suplementację kwasów omega 3 w ilości 150-200 mg/d.

Jeżeli wartość energetyczna pożywienia dziecka odpowiada jego indywidualnym potrzebom, nie istnieje ryzyko niedoboru białka w jego diecie. Głównymi źródłami protein w diecie wegańskiej są rośliny strączkowe, orzechy, ziarna.

Witamina D odpowiada między innymi za absorpcje wapnia i zmniejszenie jego wydalania z moczem. W okresie jesienno- zimowym zaleca się suplementacje cholekalcyferolu przez wszystkie dzieci niezależnie od sposobu żywienia, spożywanie produktów wzbogacanych oraz codzienną ekspozycję na słońce przez minimum 15 minut.

W celu pokrycia zapotrzebowania na wapń w codziennym jadłospisie należy uwzględnić takie produkty, jak warzywa zielone, natkę pietruszki, migdały i suszone morele, rośliny strączkowe, soja i jej przetwory, amarantus, sezam, figi, orzechy ziemne oraz produkty fortyfikowane.

Dieta wegańska oraz w przypadku małych dzieci również wegetariańska niesie ze sobą konieczność suplementacji witaminy B12 obecnej jedynie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Diety roślinne bogate są w kwas foliowy, co może maskować objawy niedoboru witaminy B12 i prowadzić do pojawienia się oznak i objawów neurologicznych. Przynajmniej raz w roku zaleca się badanie stężenia witaminy B12 i homocysteiny.

Jeżeli codzienne żywienie dostarcza zbyt małą ilość kalorii, może dojść do niedoborów białka, jednakże zjawisko to obserwuje się stosunkowo rzadko. W przypadku dzieci na diecie wegańskiej aminokwasy egzogenne muszą być uzupełniane przez połączenie produktów zbożowych i roślin strączkowych w tym samym posiłku lub odstępie do 6 godzin.

Opracowanie tekstu: mgr Hanna Stolińska

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Wyślij wiadomość