Aktualności

NA ROZDROŻU.

Jakościowy i ilościowy dobór właściwych produktów spożywczych pozwala na realizację zapotrzebowania organizmu na wszystkie składniki odżywcze, witaminy i składniki mineralne, co warunkuje prawidłowe jego funkcjonowanie. Korzyści wynikające ze stosowania prawidłowego żywienia kumulują się w ciągu całego życia i stanową kluczową rolę w profilaktyce rozwoju wielu chorób w całym okresie życia. Bardzo często sposób żywienia determinowany jest rodzajem stosowanej diety.

Synonimem zdrowego żywienia jest prawidłowo zbilansowana, urozmaicona dieta bazująca głównie na produktach pochodzenia roślinnego, czyli dieta wege. Wegetarianizm nie jest jednym rodzajem diety. Klasyfikuje się go biorąc pod uwagę grupy produktów spożywane w dziennej racji pokarmowej.

Bardzo zbliżonym do diety śródziemnomorskiej sposobem żywienia, przez wielu nie uważanym za wegetarianizm jest laktoowopescowegetarianizm- dieta polegająca na łączeniu wszystkich produktów żywnościowych, z wyjątkiem mięsa i jego przetworów. Znaczącą rolę w tej odmianie odgrywają ryby i ,,owoce morza’’.

Do najczęściej stosowanych odmian wegetarianizmu zalicza się laktoowowegetarianizm - zapewniający realizację kompletnego zestawu składników odżywczych w dziennej racji pokarmowej. Przewiduje on wyłączenie z jadłospisu wszelkich gatunków mięs i jego przetworów. Jedynymi produktami pochodzenia zwierzęcego w diecie są mleko, nabiał, jaja oraz tłuszcze zwierzęce. Laktowegetarianizm- nie uwzględnia żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyjątkiem mleka i jego przetworów.

Weganizm- natomiast wyklucza całkowicie spożycie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Dostarczycielem składników odżywczych w diecie wegańskiej są warzywa, owoce, zboża, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona. Makrobiotyka to nie tylko sama dieta, ale bardziej styl życia, rodzaj pewnej filozofii. Dieta makrobiotyczna opiera się na idei ochładzających (Yin) i rozgrzewających (Yang) produktów żywnościowych, które powinny równoważyć się w codziennej diecie.

Dieta surowa czyli witarianizm polega na spożywaniu wszystkich produktów pochodzenia, ale w formie surowej. Obróbka termiczna dopuszcza ewentualnie temperaturę do 42 stopni.

Każdy frutarian jest automatycznie witarianem, ale różni się jednak doborem produktów. Frutarianizm polega na jedzeniu tylko i wyłącznie warzyw i owoców, które spadły prosto z drzewa.

W Tabeli przedstawiono produkty spożywane i eliminowane przez osoby stosujące poszczególne odmiany wegetarianizmu.

Według raportu Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego (American Dietetic Association, ADA) i Dietetyków z Kanady (2009), dobrze zbilansowane diety: wegańska, laktowegetariańska i laktoowowegetariańska mogą być stosowane na każdym etapie życia, w tym przez kobiety w ciąży, dzieci i osoby starsze. Jedynie frutarianizm i dieta makrobiotyczna powodują znaczne niedobory żywieniowe oraz zaburzenia wzrostu i przyrostu masy ciała.

Opracowanie tekstu: mgr Hanna Stolińska

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Wyślij wiadomość