Aktualności

SUPERFOODS

Zdrowa dieta wegańska obfituje w wiele produktów bogatych w określone witaminy i składniki mineralne. Są to produkty, które w jednostce masy lub objętości zawierają szczególnie dużo danego składnika i chociaż nie są spożywane każdego dnia i w niewielkich ilościach, mogą stanowić dobre źródło danego składnika odżywczego w diecie. Różnorodność tzw. superfoods w prawidłowo zbilansowanej diecie roślinnej jest bardzo duża, oto niektóre z nich:

Gryka w swoim składzie zawiera dużą ilość białka, węglowodanów złożonych, błonnika oraz takie minerały i witaminy jak: wapń, żelazo, kwas foliowy, fosfor, potas i magnez oraz witaminy B1, PP, a także lecytynę. Ze względu na znaczną zawartość żelaza, kaszę zaleca się w profilaktyce i leczeniu niedokrwistości, gdyż korzystnie wpływa na proces powstawania czerwonych krwinek. Natomiast ze względu na dużą zawartość magnezu polecana jest w przypadku występowania skurczy mięśni. Nie zawiera w swoim składzie glutenu, a więc zaleca się ją również w diecie bezglutenowej.

Jarmuż zawiera silne przeciwutleniacze i posiada właściwości przeciwzapalne. Tylko papryka i natka pietruszki przewyższa go w zawartości witaminy C, a witaminy K jest w nim tak dużo, że warzywa powinny wręcz unikać osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew. Jarmuż zawiera również witaminę B, beta karoten, kwas foliowy, błonnik, wapń, magnez, potas, żelazo i fosfor. Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustne zawiera sulforafan. Związek ten posiada właściwości przeciwnowotworowe. Czerwona papryka ma bardzo dużo witaminy C (do 400 mg na 100 g). Zawiera potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor oraz witaminy z B, E, P i beta karoten. Dodatkowo kwasy foliowy, nikotynowy, jabłkowy, cytrynowy i winowy, rutynę oraz substancje bakteriobójcze. Papryka pomaga w zwalczaniu astmy, przeziębień, anginy, ma korzystne działanie w miażdżycy i przeciwdziała zaćmie.

Kiełki zawierają bardzo dużo witaminy A, z grupy B, C i E oraz wapnia, żelaza, siarki, magnezu, potasu, biotyny, cynku, selenu. Zawarte w kiełkach witaminy i minerały zapewniają nie tylko dobre samopoczucie i chronią przed chorobami cywilizacyjnymi (rak, zawał serca). Skiełkowane ziarno zawiera bardzo dużo witaminy C, która pobudza odporność organizmu, dlatego też ich spożywanie przeciwdziała infekcjom. Jagody goji zawierają m.in. witaminę C, B1, B2, B6, E, karotenoidy, w tym beta-karoten (o wiele więcej niż marchew) i zeaksantynę, luteinę oraz mikroelementy w tym żelazo (którego jest 3 razy więcej niż w szpinaku), cynk, selen, fosfor, mangan, miedź, nikiel, chrom, magnez, potas, wapń. W ich składzie bardzo istotne są wspomniane wyżej: luteina i zeaksantyna, której ludzki organizm nie potrafi sam wyprodukować, a dostarczone przez jagody goji pomagają chronić oczy przed atakami wolnych rodników i naprawić uszkodzenia przez nie spowodowane. Zawarty w jagodach polisacharyd (cukier długołańcuchowy) posiada silne działanie stymulujące system odpornościowy poprzez zwiększenie poziomu immunoglobulin A, których poziom obniża się wraz wiekiem.

Ciecierzyca zawiera 25% białka o korzystnym składzie aminokwasowym, dlatego może z powodzeniem zastępować mięso. Jest również bogata w fosfor, potas, większość witamin z grupy B i błonnik, zawiera też więcej żelaza niż inne rośliny strączkowe. Potrawy z ciecierzycy wzmacniają odporność organizmu, a także poprawiają stan włosów i skóry, pozwalają też obniżyć stężenie cholesterolu we krwi. Amarantus to przede wszystkim niezwykle cenne źródło białka. Co więcej, jest to białko o niezwykle wysokim stopniu przyswajalności, którego ilość podczas odpowiednich procesów technologicznych nie obniża się. Najwyższą wartość białka (nawet powyżej 90%) osiągają ziarna i przetwory z amarantusa zmieszane z tradycyjnymi zbożami, np. z płatkami owsianymi. W nasionach znajduje się również dużo jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych ze sporym udziałem, bardzo cenionych ze względów zdrowotnych, kwasów GLA. Ich obecność przyczynia się znacznie do utrzymania prawidłowej gospodarki lipidowej. Nie bez znaczenia jest również obecność błonnika, który poprawia perystaltykę jelit i oczyszcza przewód pokarmowy. Amarantus jest źródłem wielu składników mineralnych, zwłaszcza żelaza, wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Nie zawiera glutenu.

Siemię lniane jest produktem wysoce odżywczym jak również leczniczym. Składniki odżywcze zawarte w siemieniu lnianym to wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3, rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik pokarmowy, witaminy: E, B1 i B6 , składniki mineralne: magnez, żelazo, cynk, a także flawonoidy, fito estrogeny i lecytyna. Wpływa na perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Siemię lniane korzystnie wpływa na profil lipidowy we krwi oraz metabolizm glukozy, działając przeciwmiażdżycowo i przeciwnowotworowo. Poprawia kondycję skóry i włosów, wykazując także korzystne działanie na pamięć i poprawę samopoczucia. Olej wyciskany z nasion lnu jest najzdrowszym olejem na świecie. Zawarte w nasionach lnu śluzy powlekają błony śluzowe przełyku, żołądka i dwunastnicy, chroniąc je przed kwasem solnym i zmniejszając odczyny zapalne. Awokado zawiera witaminę B1, B2, B6, E, C oraz karotenoidy. Wysoka zawartość jednonienasyconych tłuszczów - zwłaszcza kwasu oleinowego, tak jak oliwa z oliwek, czyni owoc awokado jednym z najbardziej silnych pokarmów o właściwościach przeciwutleniających. Dzięki temu owoc ten oferuje ochronę organizmu przeciwko takim chorobom, jak choroby serca, wylewy krwi do mózgu, rak. Owoce awokado zalecane są osobom cierpiącym na anemię, nadciśnienie, dolegliwości żołądkowe i kłopoty z trawieniem.

Proso w jednej filiżance zawiera tyle białka co kawałek wołowiny (przy czym nie dostarcza cholesterolu i nasyconych kwasów tłuszczowych). Proso zawiera żelazo, magnez, potas, krzem, wapń, witaminy z grupy B. Jako jedyne zboże ma działanie alkalizujące. Jest bardzo lekkostrawne, dlatego zalecane jest przy problemach z układem pokarmowym przy dolegliwościach trawiennych. Nie zawiera glutenu.

mgr Hanna Stolińska

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Wyślij wiadomość